Cees Mulder
Akoesticus & Elektro-Akoesticus
Samenwerkend adviseur bij Kahle Acoustics

opleiding  

Cees Mulder, geboren in 1967 in Oudewater nabij Gouda, studeerde elektronica aan de Hogeschool Utrecht waar hij zijn ingenieurstitel behaalde in 1991. Tijdens zijn studie heeft hij zijn stages doorlopen in audio-elektronica en akoestiek. Na zijn afstuderen heeft hij de post-academische cursussen Klankbalans aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, Hogere Akoestiek in Antwerpen en Elektromagnetische Compatibiliteit in Eindhoven doorlopen.

Muzikale achtergrond  

Naast zijn technische opleiding is Cees actief geweest als geluidstechnicus in theaters bij spraak- en muziekuitvoeringen en maakt hij geluidsopnamen. Hoewel hij geen muziekinstrument volledig beheerst, maakt hij met vrienden muziek. In zijn vriendenkring bevindt zich Marco de Goeij (even oud, zelfde stad), die de partituur van Jon Lords (Deep Purple) “Concerto for Group and Orchestra” heeft gehercreëerd. Cees en Marco hebben een lange geschiedenis van het maken van opnamen en het uitwisselen van hun ervaringen in muziek en akoestiek.

Professionele loopbaan  

De eerste samenwerking met Kahle Acoustics stamt uit het voorjaar van 2010 met twee theaters in Toulouse, Frankrijk. In beide theaters diende de akoestiek te worden aangepast voor operaproducties waarvoor galmveldversterking werd toegepast. Dit project werd uitgevoerd in samenwerking met en onder auspiciën van Eckhard Kahle. In vervolg op deze samenwerking is Cees als samenwerkend adviseur in oktober 2010 met Kahle Acoustics verder gegaan.

Van 1994 tot en met 2000 werkte Cees voor de projectendivisie van Philips, waar hij betrokken was bij tal van internationale projecten. Bij Philips werd hij een specialist op het gebied van galmveldversterking, een methode om variabele akoestiek te creëren met behulp van elektro-akoestische middelen, ondersteund door zijn mentor Stefan de Koning, een van de uitvinders van het Philips MCR-systeem op het Natuurkundig Laboratorium. Verder heeft Cees gewerkt bij D&R elektronica (mengtafels) en als akoesticus bij Peutz en LBP. Sinds 2006 werkte Cees als zelfstandig raadgevend ingenieur.

Projecten die hij heeft uitgevoerd omvatten onder andere de Capitole Gent, België, waar hij een zaalakoestisch onderzoek heeft uitgevoerd en verbeteringen heeft ontworpen voor de orkestbak. Gedurende de renovatie van Kursaal Oostende, België, was hij verantwoordelijk voor de zaal- en variabele akoestiek van de grote zaal, wat hij ook was bij de omvorming naar een concertzaal van de Oranjerie op landgoed De Vanenburg in Putten, Nederland. Gedurende de verbouwing van de grote zaal van de Goudse Schouwburg was hij verantwoordelijk voor de verbetering van de zaalakoestiek. In de Hoflaankerk te Rotterdam-Kralingen (een gebouw uit 1842 met een zeer mooie akoestiek), is hij geregeld actief met de opstelling van de musici in de zaal. Verder is hij betrokken geweest bij het ontwerp en de inregeling van systemen voor variabele akoestiek in Sala Palatului in Boekarest, Roemenië, voor het Enescu-festival, in de Congress Union Celle, Duitsland, in Schouwburg Almere, Nederland, in Cultureel Centrum Hasselt, België, in Tonhalle Düsseldorf, Duitsland, in het Auditorium Maurice Ravel in Lyon, Frankrijk, en in Congress Centre Messe Frankfurt, Duitsland. Daarnaast was hij voor het geluid ook betrokken in projecten als luchthavens, parlementszalen, congres- en multi-functionele zalen, moskeeën en andere grote publieke ruimten waaronder de Pyramide du Louvre in Parijs. Cees is een actief lid van de Vereniging van Podiumtechnologie (VPT) waar hij deelneemt in de werkgroepen Theatergebouwen en Geluidsontwerp.

Onderwijs  

Cees is docent akoestiek sinds het academisch jaar 2000/2001 aan de Theaterschool Amsterdam bij de Opleiding Theatertechniek (OTT) en de Opleiding Productie Podiumkunsten (OPP). Verder heeft hij verscheidene workshops gegeven op VPT-dagen over akoestiek en elektro-akoestiek.

Talen  

Cees' moedertaal is het Nederlands en daarnaast beheerst hij het Engels en het Duits vloeiend. Hij werkt aan zijn Frans.

© 2004-2017 Kahle Acoustics