Thomas Wulfrank
Akoesticus en partner

Opleiding  

Thomas Wulfrank studeerde in 2000 af als burgerlijk ingenieur aan de Universiteit Gent. Als onderdeel van zijn studies bracht hij een jaar door aan het Department of Acoustic Technology van de Technische Universiteit van Denemarken, waar hij zijn afstudeerthesis over virtuele akoestiek (auralisatie) voorbereidde.

Tijdens het academiejaar 2000-2001 volgde Thomas een aanvullende en multidisciplinaire opleiding aan het IRCAM in Parijs, DEA/Master ATIAM, (Acoustique, Traitement de signal et Informatique Appliqués à la Musique). Als afstudeerwerk deed hij een half jaar onderzoek in het psycho-akoestisch team van het IRCAM.

Naast zijn wetenschappelijke opleiding studeerde Thomas tussen 1985 en 1992 notenleer en piano aan de muziekacademies van Deinze, Turnhout en Waregem, met pianoleraars als Johan Machielsen en Gunther Broucke. Van 1993 tot 1999 nam hij bijkomende pianoles bij Filip Martens.

Professionele ervaring  

Sedert januari 2006 spitst Thomas Wulfrank zich als vennoot van Kahle Acoustics verder toe op akoestiek voor muziekzalen en podiumkunsten. Hij is op dit moment o.a. projectleider voor het Spuiforum in Den Haag, de concertzalen Arsonic (Bergen) en Reflektor (Luik), het Zwin Natuurcentrum en het congrescentrum Docks in Le Havre. Voorheen was hij projectleider voor de renovatie van het Kraakhuis van De Bijloke (Gent), van het Howard Theatre voor Downing College (Cambridge) en van het Shandong Grand Theatre van Jinan (China, arch. Paul Andreu, geopend in 2013). Verder was hij akoestisch co-ontwerper van het operagebouw in Wuxi (China, arch. PESark, geopend in 2012). Hij werkte tevens mee aan het theatercomplex The Curve in Leicester (UK); het voorontwerp van de toekomstige opera van Linz (Oostenrijk) en van Neutelings-Riedijks concertzaal in Ljubljana (Slovenië).

Van januari 2002 tot november 2005 was Thomas Wulfrank werkzaam bij het studiebureau Arup Acoustics (Groot-Brittannië), en nauw betrokken bij het akoestisch ontwerp en uitvoering van diverse muziekzalen en gebouwen voor de culturele sector: renovatie van Wigmore Hall (Londen); Sønderborg Koncertsal (1000 plaatsen, Denemarken); Cosmo-Rhodewald Concert Hall (350 plaatsen, Manchester University); Wales Millennium Centre (1600 plaatsen, Cardiff); nieuw operagebouw Kopenhagen (1400 plaatsen); nieuw operagebouw Oslo (1375 plaatsen); nieuw planetarium Greenwich (Londen).

Thomas Wulfrank is in het bijzonder gespecialiseerd in het domein van zaalakoestische metingen, simulatiemodellen (inclusief auralisatie) en architecturaal-akoestisch ontwerp. Hij is tevens lid van het Institute of Acoustics, UK en het Nederlands Akoestisch Genootschap.

Publicaties  

Design-Focused Analysis of Curved Geometries using a Differential Raytracing Technique, Journal of Building Acoustics, Vol. 21, No. 1, 2014. • Recent Experiences with Vibration of Stage and Audience Floors in Concert Halls, Proceedings of ICA, Montréal, 2013. • The acoustics of the Wigmore Hall London in the context of its 2003-2004 refurbishment, Proceedings of IOA, Copenhagen, 2006.

© 2004-2018 Kahle Acoustics